ריאיון עם ג'יימס לאודר (2004) ב- Candlekeep

בשנת 2004, הסופר ג'יימס לאודר (אביר הוורד השחור) התראיין לאתר Candlekeep.com (האתר הראשי לענייני הממלכות הנשכחות)

ב-2010, אייל מעורכי אופוס וממנהלי פורום רומח הדרקון דאז ביקש הסכמה לתרגם את הריאיון לעברית.

לצד אישור ממנהלי האתר, הוא גם קיבל פניית תודה מהסופר עצמו- מה שהוביל לשני ריאיונות המשך לאחר מכן......

 

אני שמח מאוד להביא ריאיון שנערך בשנת 2004 ע"י עורכי אתר Candlekeep.com (האתר הראשי לענייני הממלכות הנשכחות) שתורגם ונערך על ידי צפריר ועל ידי

אני רוצה להודות למנהלי האתר שהרשו לי לתרגם ולהביא לכאן את הריאיון, שבמקור מופיע כאן:

http://www.candlekeep.com/bookshelf/interviews/lowder.htm

ולפני כן- אתם יכולים לשאול- מיהו ג'יימס לאודר, ומדוע שנרצה לקרוא את הריאיון איתו.

יש חמש סיבות טובות למה כדאי לדעת מיהו ג'יימס לאודר, אמנה אותן:

1)      רייבנלופט- אביר הוורד השחור

2)      רייבנלופט- רוח  הוורד השחור

3)      ממלכות נשכחות- מלחמת הברית (אימפריות כרך שלישי).

4)      ממלכות נשכחות- טבעת החורף (ההרפרים כרך חמישי).

5)      ממלכות נשכחות- נסיך השקרים (מלחמות האלים כרך רביעי).

כמו כן, הוא אחד העורכים הראשיים של הממלכות הנשכחות ורייבנלופט בתקופתם הטובה ביותר, ועורך מלחמות האלים.

 בקצרה- מדובר באחד מהסופרים האהובים עליי  ועל צפריר בעולם הממלכות הנשכחות .

 

 ולריאיון-

1. האם תוכל לספר לנו על אילו פרוייקטים אתה עובד מאז שעזבת את TSR/Wizards ?

התפטרתי מתפקידי כעורך ספרים ועורך מוצר במשרה מלאה של הממלכות הנשכחות ורייבנלופט בשנת 1992, אך המשכתי כמעט שנתיים לערוך פרוייקטי ספרים עבור TSR על בסיס עצמאי.

 במשך השנתיים האלו, עבדתי גם עבור כמה חברות אחרות כסופר עצמאי. כתבתי סיפורים קצרים עבור white Wolf (זו חברה ידועה, יצרה את משחקי התפקידים הנשגבים ו-Vampire) וספרי אימה לנוער, סיפור שאתה בוחר את המסלול (כמו ספרי כישוף) על מעצב לוח משחק מטורף בשם תן שם לסיוט שלך שבו אתה נאכל על ידי זומבים או משתגע אם אתה בוחר את הנתיב הלא נכון.

באמצע שנות ה -90 התחלתי להתמקד יותר ביצירת עולמות משלי. מלבד פרויקטים ספציפיים כמו רוח הוורד השחור, רוב מה שעשיתי בחמש עד עשר השנים האחרונות כבר היה בעולמות שאני יצרתי.

פרסמתי סיפורים קצרים באנתולוגיות בשביל הוצאות DAW (ביקורי רפאים היסטוריים, החוזר בתשובה) ו-Del Rey (צללים מעל רחוב בייקר).

 כתבתי גם קצת קומיקס,עסקתי גם בעיצוב משחקים עבור חברות שונות, וערכתי הרבה.

אני שימשתי כעורך בכיר לקו של סיפורי ארתור בהוצאות Green Knight וערכתי אנתולוגיות עבורם (יום הדין של קמלוט ואגדות הפנדרגון), אולפני עדן (ספר כל בשר והמשכיו), ועבור Guardians of Order (נתיב הצדק ואת הנתיב האומץ).

 רבים מן הספרים הללו כוללים סיפורים של סופרים שהכרתי קודם כעורך בממלכות. הידועים בהם כוללים את איליין קנינגהאם ו-אד גרינווד.

הפרויקט הגדול שלי כרגע הוא רומן הממוקם בעולם מלחמות השדים של ר.א. סלבטורה הנקרא אחוות האבודים וצריך לצאת בסוף 2004. (הערת העורך: הספר מעולם לא יצא לאור).

 בוב שאל אותי אם ארצה לכתוב סדרת ספרים הממוקמת בקורונה (העולם של מלחמות השדים), במיוחד בגלל הספר נסיך השקרים.

 הוא היה מסוקרן והתעניין באופן שבו טיפלתי באמונה ודת, שהם גם חלק גדול מעולם המערכה של מלחמות השדים. (הערת העורך: הוא מעולם לא כתב שם ספר. בסופו של דבר סלבטורה כתב סדרה משלו בעולם קורונה, המתארת מה התרחש לפני מלחמות השדים).

 2. למי ששומע את השם שלך בפעם הראשונה, ואולי לא קרא את הספרים שלך (ואנחנו נענה את הבודדים האלה לאחר מכן), אתה יכול לספר לנו קצת על הרקע שלך, ואיך אתה הגעת לעבוד עבור TSR.

השגתי עבודה כעוזר עריכה ב-TSR בשנת 1988 בזכות הרקע שלי שכלל עניין  במשחקי תפקידים - (התחלתי לשחק כנער בסוף שנות ה-1970) והיה לי קצת ניסיון עם ספרות בדיונית ופרסום.

 היה לי תואר ראשון כפול - באנגלית והיסטוריה, ולימדתי קורסים בכתיבה ואפילו ספרות פנטזיה תוך כדי עבודה על התארים השניים שלי.

הייתי עורך המגזין הספרותי בקולג' שלי, עבדתי במגזין הטלוויזיה הציבורית המקומי, וכן פרסמתי כמה מאמרים, סיפורים, וכן ביקורות.

3. התוכל לספר לנו על האופן שבו סדרת מלחמת האלים נוצרה, ומה היתה המעורבות שלך בפרוייקט?

התקבלתי לעבודה במקור כעוזר העריכה, כלומר התחלתי לעשות את כל העבודות המשעממות של מחלקת הספרות - צילום כתבי יד , לעיין שליחת עותקים לעורכי עיתונים, לקרוא את כל החומר שנשלח אלינו על ידי סופרים לא מוכרים והגהה. אבל מחלקת הספרות הייתה גם מחלקה קטנה, עם מחסור בכוח אדם גם לאחר העסקתי, אז לא עבר זמן רב לפני שקיבלתי את ההזדמנות לבצע כמה משימות עריכה.

 עשיתי קצת הגהות על לחש-אש (ספר של אד גרינווד), ולאחר מכן עברתי לעריכת הספר "כבלי תכלת" (הספר הראשון בטרילוגיית "האבן של פיינדר"), בשני המקרים תחת ניהולו של העורך הבכיר במחלקה.

באותה תקופה התחיל פרויקט מלחמות האלים, והעורך בכיר חשב שאני מוכן לקבל אחריות.

הרקע שלי במשחקי תפקידים סייע לי, כי הבנתי את האופן בו משחק התפקידים משתלב בספרות, דבר שלא היה נכון לגבי רוב עורכי הספרים האחרים, יכולתי לתקשר עם מעצבי המשחק לפי הדרישות של סידרת מלחמות האלים.

מלחמות האלים היה במקור דרך להסביר את השינויים בממלכות שנגרמו במעבר מהמהדורה הראשונה למהדורה השניה ב-"מבוכים ודרקונים מתקדם".

 בסופו של דבר הסדרה סטתה מהתפקיד שהוגדר לה, אבל בגלל זה, בנקודה כלשהי בסדרה, כל המתנקשים מתים , כי לא היו אמורים להיות מתנקשים במהדורה שנייה.

 מה שכולם הבינו עד מהרה, היה שהרומן לא יכול להיות צמוד אחד לאחד עם חוקי המשחק. דברים כמו מקצועות ונטיות הם לא דבר שאתה מסוגל להעביר בספרות באופן ברור ויבש כמו במשחקי תפקידים, אלא אם אתה רוצה שהסיפור שלך יישמע כמו תעתיק של מפגש משחקים.

 אז הכבלים הוסרו והסיפור לא הוגבל על ידי חוקי המשחק כל כך בקשיחות לקראת הסוף.

 אבל כמה דברים, כמו מות המתנקשים, נשארו כרמזים לחזון המקורי של הפרויקט.

לא הייתי בפגישה הראשונה (או שתיים הראשונות) בנושא מלחמות האלים -  הרעיון על הטרילוגיה התבשל אצל מרי קירצ'וף, שהיתה עורכת הספרים הבכירה והיתה בתהליך קידום לדרגת ראש מחלקה, וג'ף גראב, שהיה הגורו הפנימי למשחק הממלכות.

 נאמר לי כי אד גרינווד היה מעורב באותם מפגשי תכנון, אבל שמעתי מאד כי לא כך היה. בכל מקרה, מרי וג'ף החליטו על הכיוון הכללי -העלילה תכלול ארבע דמויות שייצגו את ארבעת מקצועות המשחק, אלים ימותו, וכמה מהגיבורים עשויים להחליף את האלים שימותו. לא הייתה להם עלילה ברורה, יותר כמו הרבה אלמנטים שונים בסיפור.

הביטוי המדובר ביותר במסדרונות TSR המתאר את הפרויקט היה "האלים הולכים בממלכות," עד אשר מישהו היה תמיד מוסיף, "ויהיה נחמד מצידם אם אם גם יביאו בירה ..."

מרי קירצ'וף שכרה שלושה מחברים לכתוב את שלושת הספרים, ואני הצטרפתי כעורך הטרילוגיה. התפקיד עתיד היה לגדול באופן משמעותי במהלך פרויקט מלחמות האלים, שנמשך יותר משנה וכלל מוצרי משחקי תפקידים, קומיקס, ומוצרים נלווים אחרים

בסופו של דבר, הפכתי למתאם לכל החומרים שקשורים למלחמות האלים בספרים ובמשחקים ואפילו ברישיונות ההוצאה -   שוטר התנועה ואיש המקור לכל נושאי הסדרה, בעיקר משום שכולם רצו בצרחות מהחדר כאשר הנושא עלה.

זה באמת היה פרוייקט זולל זמן ומסובך להפליא.

 היה לי פוסטר התראה על דלת המשרד שלי במשך רוב  הזמן שהייתי עורך הסדרה. ג'ף גראב צייר תמונת אדם כמו שמצייר ילד קטן וכתב מתחתיה ג'ים לאודר הנמצא בתחתית "מערבולת מלחמות האלים" עם משהו כמו "זנחו כל תקווה" כתוב מתחתיה.

 הוא סיכם את זה די טוב.

אופי המערבולת של הפרויקט נהייה מרשים ביותר עבורי עם טנטרס. חלקית דרך שלב הכתיבה של הספר הזה. בסופו של דבר החלטנו לפטר את המחבר שנשכר במקור.

 הוא היה בחור נחמד ומוכשר מאוד, אבל הוא התקשה לדבוק במתאר העלילה שפיתחתי איתו, זה היה יוצר סיוטים לכולם.  כל שלושת הספרים היו אמורים להיכתב באותו הזמן, על ידי שלושה מחברים שונים, בשלושה חלקים שונים של המדינה. וכדי  שספרים שיפורסמו יהיו הגיוניים, הדמויות והעלילה היו  צריכים להתפתח בצורה חלקה במהלך שלושת הספרים הבודדים.

 המחבר המקורי של טנטרס פשוט לא מסוגל להסתנכרן עם סקוט סיינסין, שכתב את עמק-צל, ועם טרוי דנינג, שכתב את מי-מצולות, או איתי, שהייתי ממונה על שילוב שלושת הספרים יחד. לאחר שפוטר, לא היה זמן לשכור תחליף, לא היה זמן למצוא מישהו שייכנס במהירות לעלילת סיפור מלחמות האלים, אז כתבתי את מתאר העלילה בפירוט רב, שממנו סקוט סיינסין החל לכתוב טיוטה ראשונה ברגע שגמר את השינויים הסופים של עמק-צל. כשסיים עם הטיוטה הראשונה שלו, עשיתי הגהה על הספר, כולל שכתוב של כמה פרקים, והעברתי אותו לעריכה.

טרילוגית מלחמות האלים הייתה המשימה הראשונה שלי כעורך, הספרים הראשונים בהם עבדתי עם המחברים משלב המתאר עד המוצר הסופי. בהתחשב במורכבות ואינטנסיביות העבודה על הפרוייקט כפי שהיו בפועל, זה נראה בדיעבד כמו להשתתף במרתון לאחר שהראית למאמן שלך שאתה יכול לעשות "ספרינט" סביב הבניין בזמן טוב ולא להתעלף.

4. האם אתה יכול לספר לנו על ההחלטה לא לתת קרדיט למחברים בגרסה המקורית של סידרת מלחמות האלים?

זו הייתה החלטה שיווקית טהורה. באותה עת, היו לא ספרי ממלכות רבים בחנויות, ואלה ששוחררו היו לעתים קרובות על מדפי חנויות הספרים לפי שם המחבר, סלבטורה, ניילס, גרינווד. הרשתות עדיין לא חילקו את הספרים לפי הז'אנר שלהם.

 TSR הייתה מודאגת מהאפשרות שספרי טרילוגיית מלחמות האלים יהיו ממוקמים במקומות שונים אם לא יהיה להם את אותו שם המחבר, ולוח הזמנים לשחרור היה קשיח מכדי שמחבר יחיד יכתוב את כל הטרילוגיה, לכן שלושה מחברים היו נחוצים.

 ברגע זה הומצא "ריצ'רד אולינסון." אני חושב שהשם היה רעיון של ג'ים וורד: אולינסון (Awlinson) היה למעשה "כולם ביחד." (All in one). שם המשפחה היה צריך להתחיל עם A כך שזה יהיה ממוקם על המדפים בתחילת החלק של המדע בדיוני.

מעולם לא הייתי מעריץ של השם הזה, ודחפתי לתת למחברים לכלול את שמותיהם בפועל על הכריכה מאחור, ולכן הם מופיעים שם, גם עם השם המשותף על הכריכות הישנות . היום, כשספרי הממלכות ממוקמים יחד לפי סידרה ברוב החנויות, אין צורך עבור השם המשותף. זה יכול להסביר, בין השאר, מדוע Wizards  הסירו אותו במהדורות החדשות.

5. באיזה שלב הוחלט שאתה הולך לכתוב ספר אשר יהיה המשך של טרילוגית מלחמות האלים?

דיברתי עם סקוט סיינסין וטרוי דנינג זמן קצר לאחר שסיימנו את הטרילוגיה הראשונה לגבי טרילוגיית המשך אפשרית, אשר הייתה נקראת טרילוגיית מלחמות האלים 2.

 כל אחד מאיתנו היה לוקח את הדמות האהובה עליו מהספרים המקוריים וכתב ספר בודד אך מקושר באופן רופף, על פי הקווים של המבנה שטרוי, דיוויד קוק, ואני השתמשנו עבור הטרילוגיה אימפריות.

אבל לקחו כמה שנים כדי לתזמן את המשך מלחמות האלים, ועד ש- TSR היתה מוכנה לשקול את זה, סקוט כבר כתב ספרים עבור מו"לים אחרים וטרוי התחיל לעבוד על פרויקט גדול אחר,סדרת "חמישיית הצבעים" של השמש השחורה, אם איני טועה. אז אני הייתי היחיד שהיה יכול להשתתף.

טרילוגית "מלחמות האלים 2" הפכה לספר אחד, נסיך השקרים, שהיה הכותרת שהצעתי במקור לספר שלי ב"מלחמות האלים 2". הנסיך כיסה את הבסיס שרציתי לכסות במקור עם הספר שלי ב"מלחמות האלים 2"-  על הרבה חומר על סיריק בטרילוגיה המקורית יש טביעות אצבעות שלי, במיוחד בטנטרס; תמיד חשבתי שיש לו את הדמות הכי מעניינת, אז הכול הסתדר בסופו של דבר.

6. כמה חומר היה לך על האלים של פארון לפני שעבדת על הסדרה?

הייתה לי גישה לחומר המשחק הרשמי. כאשר קיבלתי את המשימה והחלתי לעבוד עם הסופרים כדי להרכיב את העלילה המפורטת של הטרילוגיה, עבדתי עם ג'ף גראב כדי לדעת אילו אלים יושפעו.

 האישיות בפועל של האלים היו במידה רבה בלתי מוגדרות, על אף שג'ף סיפק כמה קווים מנחים היכן שיכל, מתוך שיחותיו עם אד. כך ניסינו כמיטב יכולתנו במלחמות האלים ובנסיך להעריך את אישיותם המלאה מהקווים המנחים ומהרמזים שהיו פזורים בחומר הממלכות הרשמי.

7. לפעמים בעת קריאת הספר (נסיך השקרים), חשבתי על סיפורי האלים היוונים הקדומים שישבו על האולימפוס והחליטו על גורל האנושות. האם קיבלת השראה מכל הסיפורים האלה?

בוודאי. וגם במיתולוגיה הנורבגית.

אבל ניסיתי לתאר את הפנתיאון כבירוקרטיה הכפופה לכללים, שבה הסטטוס קוו נשמר ע"י הסכמים שונים, רשמיים ולא רשמיים, בין כוחות גדולים.

 התחלתי מן ההנחה שחייבת להיות סיבה שהאלים לא מתעסקים באופן קבוע עם חיי היומיום בממלכות, בדרכים חשובות, מדוע מאורעות כמו מלחמות האלים לא מתרחשות כל הזמן.

 סיריק רואה את המגבלות שהאלים האחרים הסכימו לקבל על עצמם ומשתמש באותן מגבלות, רשתות הבריתות והטינות, נגדם.

8. כל כך הרבה קורה ב-"נסיך השקרים". כל כך הרבה תחבולות עלילה,פיתולים וגילויים.

 האם היית רוצה שזה יתפרש על עוד ספרים, או אתה מרגיש שהכול הסתיים לשביעות רצונך ב "כבשן" (מלחמות האלים 5)?

לא הייתה לי שום מעורבות ב"כבשן", כך אני חושש שאין לי דעה על זה.

9. האינקוויזיטורים היו תוספת נחמדה, כשקראתי זאת, זה הזכיר לי את הקבלות בין זה לבין האינקוויזיציה "הספרדית", כלומר רצח המוני של מי שכונו כופרים לצורך השגת כוח.  האם זה השפיע על הסיפור בכלל?

בהחלט. סיריק רצה לאלץ את כולם לציית לחזונו על אמונה ועל המציאות, כך הסתכלתי במקבילות היסטוריות כמו האינקוויזיציה כאשר שרטטתי את העלילה.

קראתי די הרבה היסטוריה.  היבטים שונים של רומן ממלכות הראשון שלי, מלחמת הברית, היו בהשראת מלחמת מאה השנים.  עבור נסיך, הדמויות התומכות במצודת זנטיל והתנאים שבהם הם חיים נודעו לי על ידי קריאה שעשיתי על הגיהנום בספרות ימי הביניים.

 יש תהודה היסטורית ברוב הדברים שאני כותב, אני מקווה לשלב אותם עם עולם המערכה די טוב, כך שהם מעניינים, אפילו אם הם לא בלתי נראים.

10. האם יש לך דמויות אהובות במיוחד בסדרה, שהיית רוצה לכתוב  עליהן שוב?

ארטוס קימבר - מטבעת החורף ובכמה סיפורים קצרים שכתבתי, הוא הדמות בממלכות שהייתי מעוניין ביותר לבקר שוב, למרות שסיריק נמצא קרוב מאוד במקום השני.

 יש לי גם הערות משורבטות איפה שהוא שבהן אני מספר להיכן דמויות שונות מסיפורי הממלכות שלי היו מועדות: גווידיון ו-רינדה מ-נסיך; לורד הברזל טורג מלך הגמדים  ממלחמת הברית; ו-וראק, האורק ממלחמת הברית ו-נסיך. על כולם יהיה כיף לכתוב שוב.

11. בגלל שהספרים עוסקים עם הדתות ופנתאונים ,זה גורם לקורא להרהר על הבריאה שלנו, והאם יש "אלוהים" או "אלים". מה דעתך בנושא?

אני מאמין בקיום כוח עליון, או איך שתרצו לקרוא לזה, אבל האמונות שלי באמת לא יכולות להסתכם בקלות רבה מדי.  אני אירי קתולי שחזר בשאלה, במובנים מסוימים. הייתי תלמיד פילוסופיה בקולג ולקחתי מספר לא מבוטל של שיעורי תיאולוגיה, גם; השתתפתי ב-מרקט, שהיא אוניברסיטה ישועית.

בקורס תיאולוגיה אחד, הוכרזתי "כופר בכיתה" בסוף הסמסטר.  הפרופסור ציין כמה פעמים במהלך הקורס שכמה מהדעות שלי היו צריך להביא אותי למוקד בזמנים שונים לאורך ההיסטוריה.

12. אני יודע שיש כבר הרבה דיבורים על הפורומים על שובם של אלים מסוימים. היית רוצה לחזור ולעשות סיפור נוסף?

הייתי חושב על זה, אבל הרבה יהיה תלוי במה יהיה הפרויקט ,לוח הזמנים וכן הלאה.